استاد رحیم پور ازغدی ؛ مدیریت جهادی

بسم الله الرحمن الرحیم

نشست علمی – تخصصی با موضوع: مدیریت جهادی ، مولود انقلاب اسلامی

سخنران: جناب استاد حسن رحیم پور ازغدی

دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام      ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۳

[divider]

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عرض می‌کنم محضر برادران عزیز، عنوان بحث درباره‌ مدیریت جهادی است.

درباره مدیریت جهادی می‌توان از جهات حقوقی، اخلاقی، عقلانی، فنی، تجربی بحث کرد حتی تاریخی چون مدیریت جهادی فرع بر مدیریت اسلامی است.

در واقع مدیریت‌های عقلانی و تجربی به دو دسته تقسیم می‌شود. یکی عقلانی تجربی الهی و معطوف به اهداف الهی با ترکیب ابعاد اخروی و دنیوی. و دیگری آن مدیریت سکولار و الگوی سکولار که آن هم عقلانی و تجربی است ولی به دنیا منهای آخرت، به جسم منهای روح توجه می‌کند. اگر به حقوق و اخلاق هم توجهی دارد توجه عرضی و فرعی است. توجه اصلی آن به رفاه و لذایذ دنیوی است. این تفاوت مهم این دو است. و هرکدام مکتب‌های مختلفی دارند و وجه مشترک همه مکاتب سکولار، اصالت دادن به دنیا است. و مدیریت امکانات و استعدادهای قوای دنیوی در جهت اهداف دنیوی است. و مدیریت سکولار با روش‌ها، مبنا‌ها، انسان شناسی‌ها، هدف‌های خاص به مکاتب‌های مختلفی تقسیم می‌شود. مدیریت سکولار در اوایل قرن۲۰ آکادمیک شد.

اگر هر کسی فکر کند فرق مدیریت سکولار و مدیریت جهادی این است که مدیریت غربی به ابزار و امکانات دنیوی توجه دارد و مدیریت جهادی می‌گوید آقا کمال تو عشق است بزن بریم این اصلا مدیریت جهادی و اسلامی را نشناخته و با مکتب قرآن و اهل‌بیت آشنا نیست و یکی از نقاط ضعف ما این است که دوستان بعضی‌ها فکر می‌کنند عقلانیت یک عنصر تشریفاتی است که حال اگر نبود به اسلامیت صدمه‌ای نمی‌زند.

مدیریت جهادی

مدیریت جهادی را به اسم مدیریت هیئتی هم اسم برده‌اند. مدیریت هیئتی هم دوتا معنی دارد یکی خوب است و درست است و دیگری غلط است. مدیریت هیئتی اگر منظور این است که آقا بدون شیله و پیله ، بدون سر و صدا، بدون دنگ و فنگ، بدون ادا و اصول، این معنا خوب است و مدیریت هیئتی به این معنا آقا بزن بریم شد شد، نشد نشد ، این خلاف اسلام است. این نوع مدیریت هیئتی خلاف مدیریت جهادی و مدیریت اسلامی است.

هر آنچه که حق مردم، وقت مردم، انرژی جامعه را حرام کند، هدر دهد، خلاف اسلام و خلاف شرع است. ولو به نام حزب اللهی و هیئتی انجام شود. یک ریال از بیت‌المال یا از حقوق خصوصی مردمی که با مدیریت ما سر و کار دارند، در هر عرصه مدیریت فرهنگی، اقتصادی، سیاسی اگر با سهل انگاری      بی‌حوصله‌گی، بی‌عرضه‌گی، تنبلی، ولش کن، مهم نیست با این ادبیات‌ وقت ملت را، وقت ارباب رجوع را صدمه بزنی این مدیریت جهادی و اسلامی نیست، حق‌الناس است و در دنیا باید مجازات شود و در آخرت قطعا مجازات می‌شود اسلام این است،راه اهل بیت این است.

مدیریت جهادی

یک اهل‌بیت قلابی برای خودمان درست کرده‌ایم و اصلا با حرف‌های اهل‌بیت کار نداریم. روضه بخون چراغانی بکن کاری نداشته باش اینا چه چیزی می‌گویند. هزاران هزار روایات اهل بیت زمین مانده و ما درست داریم خلافش عمل می‌کنیم.

داخل بازار ، درون مدیریت‌های ما، داخل خانواده‌ها اسم ما شیعه اهل‌بیت است. قطعا با خیلی از کارهای ما، اهل‌بیت اظهار برائت می‌کنند در آخرت، می‌گویند اصلا اینها از ما نیستند. عزاداری و زیارت شده نماد تشیّع. در روایت می‌فرماید کاری را به تو سپرده‌اند و اگر مسئولیتش را بر عهده گرفتی و اگر در آن کار باید ۹۰ ساعت وقت بذاری ۸۰ ساعت وقت گذاشتی، خلاف شرع انجام داده‌ای.

وقتی ما باید بفهمیم مدیریت جهادی با حقوق مردم سر و کار دارد با آبروی مردم با وقت مردم اگر کسی که به او ساختن یک سد پیشنهاد شود و او قبول کند و ساخت و آن سد به مال و جان مردم صدمه زد، نه فقط در این جا یک خطای عملی صورت گرفته و خلاف عقل، بلکه یک خطای شرعی یک گناه اتفاق افتاده‌است. گناه مانند: زنا مثل شراب خواری مثل بی‌نمازی گناه است و در آخرت عذاب خواهد شد.

یک کسی گفته است من این بخش از کار را در این بخش قبول می‌کنم این کار را اگر با تمام قوا و ظرفیت عقلی و ذهنی و تجربی انجام ندهد. یا کوتاهی بکند مسئولیت نه فقط مدنی و حقوقی دارد، بلکه مسئولیت شرعی هم دارد.

در داخل یک سیستم مدیریت اسلامی عقل عقلانیت تجربه دقت محاسبه درست از شریعت تفکیک      نمی شود و جز احکام شرعی است مدیریت جهادی یعنی مدیریتی با همه ظرفیت‌ها و قدرت و اخلاص نه با بوروکراسی بازی کار کند. مدیریت جهادی می‌گوید کار نباید زمین بماند ولو دو برابر کار انجام می‌دهیم و کار زمین نماند.

و یک بخش دیگر که به آن توجه نمی‌شود دقیق ترین محاسبات فنی و ریاضی در مباحث فوق العاده مهم است. یعنی یک مدیر مخلص بی عرضه مدیر جهادی و ‌اسلامی نیست ولو هرچه مخلص و فداکار باشد. اصلاً ۲۴ ساعته کار کند و حقوق نگیرد این مدیریت جهادی نیست.

مدیریت جهادی

حضرت امیرالمؤمنین در یک عملیات پلی را سپردند به کسی فرمودند می‌خواهم از این پل نگهداری کنی و آن شخص گفت آقا خاطر جمع باشید. شخص رفت و آمد و گفت آقا پل سقوط کرد. حضرت گفتند از این مدیران خوشم نمی‌آید. یعنی عرضه، کارآمدی و لیاقت از اجزاء مدیریت جهادی هستند.

مدیریت اسلامی امت می‌سازد در امت هیچ کس هدفش خود او نیست بلکه جامعه است. در مدیریت سکولار انسان قوی ساخته می‌شود. در مدیریت اسلامی و جهادی انسان قوی و صالح ساخته می‌شود. مدیریت سکولار انسان قوی می‌خواهد با صالح و فاسد آن کار ندارد. در مدیریت جهادی امروز باید بهتر از دیروز باشد. اگر مدیریتی که فردایش بدتر از دیروزش باشد این مدیریت در حال سقوط است. در مدیریت جهادی هم هدف و هم ابزار باید عقلانی باشد. بعضی می‌خواهند سکولاریسم را نفی کنند، عقل ابزاری را نفی می‌کنند. در بسیاری از روایت‌ها آمده که ملاک همه چیز عقل است. هرکس مدیریت جهادی و اسلامی را بدون عقل تعریف کند این خلاف اسلام است. در روایت‌ها است که شما بدون عقل نمی‌توانید خطرات را از خود دور کنید. آمده است که پیامبر اسلام هرکجا مشکلی می‌دیدند آن را بر طرف می‌کردند. فرق جامعه متمدّن و غیر متمدّن در این است.

در جامعه غیر متمدّن هر کس فکر خودش است می‌گوید من که از کنار این مشکل گذشتم تمام شد و رفت، ولی جامعه متمدّن می‌گوید من گذشتم، خب بقیه چه‌کاری انجام بدهند، آن مشکل را درست می‌کند، جامعه را می بیند و نه خود را.

در مدیریت اسلامی خیلی روی عقل حساب شده است. روایت است عقل انسان را نجات می‌دهد عقل نعمت بزرگی است که خداوند به انسان داده است. عقل پیغمبر درون است بزرگترین مصیبت آن است که جامعه‌ای بدون عقل باشد. عقل امامت می‌کند.

مدیریت جهادی

خداوند عقل را آفرید و به عقل گفت من انسان را به حساب تو می‌آفرینم. بهترین دوست عقل است. مدیریت اسلامی یعنی این، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیروی بازرسی می‌گذاشتند بیرون بعضی از ادارات و دادگاه‌ها و دارالحکومه که ارباب رجوع می‌آمدند بیرون از اداره از او مخفی می‌پرسیدند ماموران اداره چگونه بودند، کسی از شما رشوه گرفت، رفتارشان چگونه بود کسی به شما توهین کرد. جالب است بعضی بچه مذهبی‌ها می‌خواهند درباره سکولاریسم مقاله بنویسند و عقل ابزاری را نفی می‌کنند. روایت است می‌گوید متنفرم و بیزارم از مدیریتی که پول و سرمایه را ضایع می‌کند. خیلی از مردم ما وارد اداره می‌شوند و بیرون می‌آیند ناسزا می‌گویند. آن به این دلیل است که عقل ابزاری در آن جا استفاده نشده است. در اروپا الگوی مصرف آنها از ما خیلی بهتر و کمتر است. مدیریت جهادی یعنی اوج عقلانیت و تدبیر. دو چیز که جامعه را پربار می‌کند عقل و عدل است.

دو شاخصه مهم مدیریت جهادی تخصص و اخلاص است.

در تاریخ آمده است در ساعات ظهر کوفه که همه رفته‌اند در زیرزمین خنک بشوند، دیدم کسی در کوچه‌ها راه می‌رود آمدم جلو دیدم علی ابن ابیطالب علیه السلام است، خلیفه مسلمین، آمدم گفتم آقا مشکلی پیش آمده، گفت آمده‌ام در کوچه‌ها نکند مسافری، ابن‌سبیلی، بچه‌یتیمی، زن بیوه‌ای، کاری با من داشته باشد و ظلم به او شده باشد و صدایش به من نرسیده است. این است مدیریت اسلامی و مدیریت جهادی.

ومن الله التوفیق

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *